Pn-Pt 8:00-20:00 | Sb 9:00-15:00

Wróć do poprzedniej strony

Autor: IMCKlinika

Warsztaty i zajęcia grupowe – choroba nowotworowa

Nasze warsztaty i zajęcia grupowe są zaplanowane, żeby pomóc pacjentom, ich rodzinom oraz opiekunom przezwyciężać trudności związane z diagnozą nowotworu.

 

Oferujemy szeroki zakres terapii integracyjnych, warsztatów i zajęć. Grupy prowadzone przez wyszkolonych profesjonalistów, zapewniają wsparcie emocjonalne, dobre samopoczucie, materiały edukacyjne i szansę spotkania innych inspirujących osób.

Joga

Joga to medytacyjna praktyka ruchu, wywodząca się z medycyny ajurwedyjskiej, mająca za zadanie ukoić ciało i ducha. Chociaż występują znaczące różnice między tradycjami i szkołami prowadzenia jogi, wszystkie wykorzystują angażujące fizycznie asany oraz pozycje, techniki oddechowe, medytację, intonowanie oraz studiowanie filozoficznych tekstów i zasad postępowania.

 

Niektóre z dużych metaanaliz i przeglądów systematycznych podsumowują dowody na korzyści płynące z praktykowania jogi, polepszające zdrowie psychiczne i jakość życia u pacjentów zmagających się z chorobami nowotworowymi oraz u ozdrowieńców. 4446

 

Dodatkowo, duże wieloośrodkowe, randomizowane badanie, badające wpływ 4-tygodniowego regenerującego programu jogi względem pacjentów po wyleczeniu nowotworu poddawanych standardowej opiece, wykazało, że Ci którzy uczestniczyli w badaniu osiągnęli znaczącą poprawę jakości snu oraz zredukowali ilość stosowanych środków nasennych.

Tai Chi

Tai Chi jest antyczną praktyką ruchu, oryginalnie opartą o Chińskie sztuki walki. Praktyka ta ewoluowała do dyscypliny charakteryzującej się powolnymi, płynnymi sekwencjami ruchów, kładącej duży nacisk na oddech i skupienie uwagi.

 

Jako bezpieczna i łagodna forma ćwiczeń, tai chi jest szczególnie pomocna przy zachęcaniu osłabionych lub starszych pacjentów do wznowienia aktywności fizycznej. W dodatku, badania wykazały, że tai chi poprawia równowagę i obniża ryzyko upadków.48

 

W randomizowanym badaniu porównującym tai chi z fizjoterapią choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego, obie grupy osiągnęły podobną, znaczącą poprawę kliniczną, jednak w grupie tai chi pacjenci odnotowali również postępy w zwalczaniu depresji i poprawie jakości życia. 49

 

Cechujące się powolnością i niskim stopniem intensywności sekwencje tai chi mogą być idealne dla pacjentów onkologicznych, którzy są osłabieni lub zmęczeni, a którzy chcieliby zaangażować się w bezpieczne ćwiczenia.

 

W randomizowanym kontrolnym badaniu pacjentów z rakiem płuc, w trakcie chemioterapii, tai chi wykazało efektywne działanie w obniżaniu zmęczenia związanego z nowotworem. 50 W przypadku pacjentów z rakiem piersi ze współistniejącą bezsennością, tai chi spowodowało znaczącą klinicznie poprawę, z wynikami nieustępującymi tym osiąganym za pomocą terapii behawioralnej, stanowiącej złoty standard, na bezsenność. 25

Techniki oddechowe i relaksacyjne

Techniki relaksacyjne to praktyki mające na celu wywołać w ciele „odpowiedź relaksacyjną”, która charakteryzuje się wolniejszym oddechem, niższym ciśnieniem krwi oraz zmniejszoną częstością akcji serca. Odpowiedź relaksacyjna jest reakcją odwrotną do odpowiedzi stresowej.

 

Głębokie oddychanie jest nazywane również oddychaniem przeponowym, oddychaniem brzusznym, oddychaniem brzuchem i oddychaniem rytmicznym. Kiedy oddychasz głęboko, powietrze przepływające przez Twój nos całkowicie wypełnia płuca a dolna część brzucha się podnosi.

 

Korzyści z przywiązywania uwagi do oddychania są wymierne. Dzięki nauce kilku prostych technik oddechowych możesz:

 

  • Zmniejszyć poziom stresu w swoim ciele
  • Obniżyć częstość akcji serca
  • Obniżyć ciśnienie swojej krwi
  • Zredukować objawy cukrzycy
  • Zmniejszyć depresję
  • Lepiej radzić sobie z przewlekłym bólem
  • Lepiej regulować reakcje Twojego ciała na stres i zmęczenie

Wizualizacja oraz techniki wyobrażeniowe

Wizualizacja jest rodzajem skupionej relaksacji lub medytacji. Skupiona relaksacja obejmuje koncentrowanie się na konkretnym obiekcie, dźwięku czy doświadczeniu w celu osiągnięcia spokoju umysłu.

 

W wizualizacji celowo skupiasz się na myśleniu o spokojnym miejscu lub scenariuszu. Celem tego jest promowanie stanu spokoju poprzez relaksację i uważność. Idea takiego postępowania jest taka, że ciało reaguje na Twoje własne myśli.

 

Na przykład, kiedy myślisz o stresującej sytuacji, Twoje ciało i umysł stają się napięte. Częstość akcji serca i ciśnienie krwi mogą wzrosnąć, a Ty możesz czuć się rozkojarzony i nieskoncentrowany.

 

Z drugiej strony, jeżeli skupisz swoją uwagę na przyjemnym scenariuszu, Twoje ciało i umysł powinny się zrelaksować. Możesz czuć mniejsze napięcie i sztywność w mięśniach, podczas gdy Twój umysł się uspokoi i będzie działał swobodniej.

 

Poprzez uspokajanie swojego ciała i umysłu, możesz być w stanie lepiej radzić sobie z psychicznym, emocjonalnym i fizycznym stresem.

 

 

Redukuje niepokój i stres

 

Istnieją liczne dowody naukowe na to, że wizualizacja może pomóc w obniżeniu poczucia niepokoju oraz stresu.

 

W badaniu opublikowanym w 2014 roku, kobiety z fibromialgią zostały podzielone na dwie grupy. Jedna grupa praktykowała codziennie wizualizację przez okres 10 tygodni, kiedy druga przestrzegała swoją codzienną rutynę.

 

Na końcu eksperymentu, okazało się, że kobiety, które stosowały wizualizację wykazywały znacząco obniżony poziom stresu, zmęczenia, bólu i depresji.

 

Kolejne badania wykonane w 2017 roku porównały korzyści obniżania stresu przez wizualizację i masaż terapeutyczny. Wyniki uzyskane z testu przeprowadzonego na pacjentach wykazały, że 30 minut wizualizacji zapewniało pozytywne efekty, podobne do tych uzyskanych po 15 minutowym masażu.

 

Badanie z 2018 roku również potwierdziło, że wizualizacja może pomóc obniżyć niepokój przed operacją chirurgiczną. Podobnie, w kolejnym badaniu z tego roku, wizualizacja obniżyła niepokój uczniów przed testem wstępnym.

 

 

Polepsza sen

 

Niepokój oraz stres mogą również utrudnić sen. Jednakże, odwołując się do badań, wizualizacja może pomóc polepszyć jakość Twojego snu.

 

We wspomnianym wcześniej badaniu z 2017 roku, uczestnicy, którzy praktykowali wizualizację, również poprawili jakość swojego snu.

 

Podobne wyniki uzyskano w badaniu z 2015 roku, przeprowadzonym na grupie starszych dorosłych, podczas którego wykazano, że praktykowanie technik uważności (ang. mindfulness), wliczając w to wizualizację może poprawić jakość snu. Badacze spekulowali, że techniki uważności poprawiają to jak Twoje ciało odpowiada na stres, ułatwiając sen.

 

 

Obniża ból

 

Badanie opublikowane w 2015 roku pokazało, że stres może zwiększyć Twoją percepcję bólu.

 

Praca przeglądowa z 2017 roku wskazała, że wizualizacja może pomóc w zmniejszaniu bólu po operacjach ortopedycznych. Podobnie badanie wykonane w 2019 roku wykazało, że wizualizacja obniża pooperacyjny ból u dzieci.

 

Również we wspomnianym wcześniej badaniu z 2014 roku udowodniono, że uczestnicy zgłaszali złagodzenie bólu, razem z innymi korzyściami takimi jak obniżenie stresu i zmęczenia.

 

Według badania z 2019 roku, wizualizacja razem z progresywną relaksacją mięśni pomogła w złagodzeniu bólu u pacjentów onkologicznych.

 

 

Redukuje objawy depresji

 

Według pracy przeglądowej z 2014 roku, depresja jest często powiązana z negatywnymi obrazami mentalnymi. Jednakże, pozytywne obrazy, które zostają wykreowane za pomocą wizualizacji mogą to zmienić.

 

W badaniu z 2019 roku, tydzień codziennej wizualizacji był powiązany z obniżeniem objawów depresji u ludzi z nowotworami. Uczestnicy zgłaszali również zmniejszenie bólu oraz niepewności.

 

Badania z 2018 roku zaprezentowały podobne wyniki dla depresji i niepokoju u ludzi otrzymujących hemodializę.

Autohipnoza

Przeprowadzanie autohipnozy wiąże się z osiąganiem stanu, w którym jesteś mocno skoncentrowany i zaabsorbowany dziejącym się wydarzeniem, podczas gdy Ty otrzymujesz pozytywne sugestie dotyczące tego, w jaki sposób możesz osiągnąć swoje zamierzone plany.

 

Autohipnoza to indywidualna praktyka, w przeciwieństwie, do sesji które przeprowadzasz z terapeutą. Ta metoda, może być najbardziej podbudowującą techniką w Twoim repertuarze, gdy z czasem nauczysz się jak lepiej kontrolować swoje myśli i reakcje, jednocześnie czerpiąc przyjemność z psychicznych i emocjonalnych korzyści relaksacji, które są typowe dla procedur autohipnozy.

 

Istnieją niezwykłe przykłady tego, jak autohipnoza może być skuteczna. Biorąc na przykład, udokumentowaną sprawę Victora Rauscha (1980), chirurga stomatologicznego, który eksperymentował z procedurami autohipnozy. W chwili, w której musiał mieć przeprowadzoną operację usunięcia swojego woreczka żółciowego, Raush zastosował autohipnozę jako jedyne źródło znieczulenia.

 

Niedawno nauka pokazała, jak autohipnoza może pomóc pacjentom przezwyciężyć szereg klinicznych dolegliwości. Można do nich zaliczyć:

 

  • Niepokój: Pacjenci, którzy przechodzili operację serca wykazywali niższe objawy niepokoju po nauczeniu się technik autohipnozy. Badanie wykonane na dzieciach z chorobami nowotworowymi wykazało obniżenie niepokoju i dystresu behawioralnego przed operacją po nauczeniu się autohipnozy.
  • Ból: Pacjenci chorzy na stwardnienie rozsiane, którzy nauczyli się technik autohipnozy zgłaszali mniejsze poziomy chronicznego bólu, niż pacjenci niezaznajomieni z tymi metodami. Kolejne badanie przeprowadzone na dzieciach wykazało, że funkcjonalny ból brzucha ustąpił u nich w ciągu trzech tygodniach po pojedynczej sesji autohipnozy.
  • Napięciowe bóle głowy: W przypadku dzieci i młodzieży, trening autohipnozy obniżył częstotliwość występowania napięciowego bólu głowy. Kolejne badanie wykonane na grupie dorosłych wykazało zredukowanie długoterminowego bólu głowy po zastosowaniu autohipnozy.
  • Przewlekła duszność: W przypadku dorosłych z problemami z oddychaniem w stanie spoczynku, pojedynczy trening autohipnozy objawy ustąpiły u 13 z 16 pacjentów w ciągu jednego miesiąca.

Aromaterapia

Aromaterapia jest holistycznym podejściem leczniczym wykorzystującym naturalne ekstrakty roślinne do promowania zdrowia i dobrego samopoczucia. W niektórzy przypadkach kuracja ta nazywana jest terapią olejkami eterycznymi.

 

Aromaterapia wykorzystuje aromatyczne olejki eteryczne w lecznictwie do poprawienia stanu zdrowia, umysłu oraz ducha. Wzmacnia ona zarówno zdrowie fizyczne jak i również psychiczne.

 

Aromaterapia jest postrzegana zarówno jako sztuka jak i nauka. Obecnie, aromaterapia zyskała więcej uwagi w świecie nauki oraz medycyny.

 

 

Aromaterapia prezentuje liczne zalety. Do niektórych z nich należą:

 

  • Łagodzenie bólu
  • Poprawienie jakości snu
  • Obniża stres, pobudzenie i niepokój
  • Łagodzenie bólu stawów
  • Leczenie bólu głowy i migreny
  • Łagodzenie skutków ubocznych chemioterapii
  • Redukuje dyskomfort porodowy
  • Zwalczanie bakterii, wirusów i grzybów
  • Poprawienie trawienia
  • Poprawienie opieki hospicyjnej i paliatywnej
  • Wspieranie odporności

Dane kontaktowe

IMC Centrum Zdrowia
ul. Strzelińska 41
55-010 Żerniki Wrocławskie

Godziny pracy

Pn-Pt 8:00-20:00 | Sb 9:00-15:00
Umów się!

Masz pytanie?
Skorzystaj z szybkiej formy kontaktu!

    Twoje imię*
    Twój e-mail*
    Twój nr. tel
    Twoja wiadomość*

    Dane kontaktowe

    IMC Centrum Zdrowia
    ul. Strzelińska 41
    55-010 Żerniki Wrocławskie

    Godziny pracy

    Pn-Pt 8:00-20:00 | Sb 9:00-17:00