Pn-Pt 8:00-20:00 | Sb 9:00-15:00

Wróć do poprzedniej strony

Joga Iyengara Wrocław

Iyengara Joga Wrocław

Joga Iyengara jest formą hatha jogi, która koncentruje się na właściwym ułożeniu i precyzyjnej technice.

 

Poprzez wolniejsze ruchy i nacisk na jakość zamiast ilości, joga Iyengara łączy asany (pozy) i pranajamę (oddech), aby budować siłę, wytrzymałość i elastyczność.

 

Joga Iyengara - na czym polega?

B.K.S. Iyengar początkowo określał swoją jogę, jako jogę patańdżalego, ale jego uczniowie nazwali ją jogą Iyengara. Iyengar zaczął ćwiczyć jogę, próbując poprawić swoje zdrowie.

 

Studiował u słynnego guru Krishnamacharya w Mysore, w Indiach, zanim w 1936 roku zaczął nauczać i opracował własną metodę. Dziś joga Iyengara jest nauczana na całym świecie, zajęcia charakteryzują się precyzją, a nauczyciele udzielają wielu instrukcji słownych i aktywnie korygują błędy oraz niewłaściwe ułożenie ciała.

 

Joga Iyengara obejmuje ponad 200 asan i 14 rodzajów pranajamy. Ta usystematyzowana praktyka jest dokładnie podzielona w metodzie Iyengara, aby umożliwić uczniom jogi przejście od pozycji podstawowych do bardziej zaawansowanych.

 

Podczas jogi Iyengara buduje się siłę, elastyczność i świadomość ciała poprzez dłuższe utrzymywanie asan, skupiając się zawsze na ich ułożeniu. Metoda ta jest uważana za bardziej przystępną dla początkujących, którzy nie są przyzwyczajeni do takiego rodzaju wysiłku fizycznego, niż bardziej dynamiczne formy jogi.

 

Joga Iyengara naucza z myślą, że wszyscy uczniowie będą w stanie wykonywać asany perfekcyjnie, jeśli będą konsekwentnie ćwiczyć. Idea stojąca za tym wszystkim jest taka, że dzięki praktyce jogi dochodzi do rozwoju równowagi zarówno fizycznej jak i umysłowej. Uważa się, że praktyka ta sprzyja dobremu samopoczuciu w wymiarze fizycznym, psychicznym oraz duchowym.

Joga Iyengara - jak wygląda?

Joga Iyengara koncentruje się na trzech aspektach: wyrównaniu, sekwencji i czasie.

 

  • Wyrównanie oznacza utrzymanie zamierzonej pozycji z jednoczesnym poszanowaniem granic ciała. Joga Iyengara zachęca do używania sprzętów, aby pomóc uczniom w asanie bez narażania ich na kontuzje. Efektywne wyrównanie może pomóc w osiągnięciu równowagi pomiędzy ciałem, umysłem i oddechem.
  • Sekwencje odnoszą się do kolejności, w jakiej ćwiczone są poszczególne pozycje. Umożliwia to bezpieczny i uporządkowany postęp pozycji, wraz z „otwarciem” i równowagą ciała fizycznego i emocjonalnego.
  • Czas: w przeciwieństwie do winjasy jogi, pozycje jogi Iyengara są utrzymywane przez dłuższy okres. Kiedy osiągnie się stabilność w pozycji, można wtedy bezpiecznie zwiększyć jej głębokość. Pomaga to rozwijać siłę i elastyczność, a także wrażliwość i świadomość ciała i umysłu.

 

 

Zajęcia jogi Iyengara trwają zazwyczaj 60-90 minut i odbywają się w grupie. Uczniowie zaczynają ćwiczyć jogę w różnym wieku, z różnymi możliwościami i na różnym poziomie sprawności fizycznej, a liczebność każdej grupy jest różna.

 

Na zajęciach Jogi Iyengara dla początkujących możesz oczekiwać, że nauczysz się sztuki, nauki i filozofii jogi od podstaw. Na większości zajęć będziesz ćwiczył serię pozycji stojących i siedzących, dzięki czemu możesz zacząć uczyć się struktury asan i rozwijać umiejętności niezbędne do wykonywania bardziej zaawansowanych pozycji.

 

Zajęcia jogi Iyengara dla początkujących mogą stanowić wyzwanie fizyczne i psychiczne, jednak korzyści płynące z tej praktyki są ogromne. Wiele osób odkrywa, że im więcej praktykuje jogę, tym bardziej im ona pomaga i w rezultacie tym więcej chcą ćwiczyć.

 

Jeśli jednak napotkasz jakieś przeszkody lub trudności, zostaniesz zachęcony do skonsultowania ich z nauczycielem, aby znaleźć najlepsze dla siebie podejście.

 

 

Przygotowanie do zajęć

 

  • Załóż wygodne ubranie.
  • Jogę Iyengara najlepiej ćwiczyć na pusty żołądek – zalecana jest jedynie mała przekąska na godzinę przed zajęciami.
  • Jeśli jesteś w ciąży, miesiączkujesz, masz kontuzję lub cierpisz na dolegliwości medyczne, przyjdź na zajęcia kilka minut wcześniej, aby skonsultować się z nauczycielem.

Joga Iyengara - jakie korzyści?

Joga Iyengara powstała z przekonania, że joga powinna być dla wszystkich, joga Iyengara jest zalecana dla każdego, niezależnie od wieku i poziomu umiejętności. Ponadto, spośród wszystkich stylów, joga Iyengar jest najbardziej odpowiednia dla osób, które lubią różnorodność, ponieważ każde zajęcia są inne (w przeciwieństwie do stylów Bikram czy Ashtanga, które mają ustalone sekwencje).

 

Joga Iyengar jest również korzystna dla osób z kontuzjami lub chronicznym bólem, dzięki wolniejszym ruchom i dbałości o formę i ułożenie.

 

Istnieje wiele powodów, dla których ludzie decydują się na praktykowanie jogi Iyengara, w tym wiele fizycznych, mentalnych i psychologicznych korzyści zdrowotnych.

 

 

Jak wykazały badania naukowe, oto siedem najczęstszych z nich:

 

 

1. Buduje siłę.

 

Dłuższe przytrzymanie każdej pozycji (często nawet do minuty) wzmocni i ujędrni Twoje mięśnie. Zwłaszcza pozycje stojące, jak np. pozycja drzewa czy wojownika 2, mogą pomóc zwiększyć siłę dolnej części ciała i rdzenia.

 

 

2. Zwiększa elastyczność.

 

Joga znana jest z jej właściwości poprawiania elastyczności i joga Iyengara nie jest wyjątkiem. Badania wykazały, że po zaledwie sześciu tygodniach praktyki Iyengara, uczestnicy zauważyli znaczący wzrost elastyczności kręgosłupa i ścięgien.

 

 

3. Poprawia postawę ciała.

 

Regularna praktyka Iyengara, która kładzie duży nacisk na prawidłowe ułożenie ciała, może pomóc w uzyskaniu lepszej postawy. Metoda ta skupia się na korygowaniu słabszych lub sztywnych obszarów ciała, zwłaszcza szyi i pleców.

 

 

4. Zwiększa poziom energii.

 

Jedno z badań, które analizowało wpływ jogi Iyengara na pacjentów z przewlekłą chorobą układu oddechowego wykazało, że dzięki praktyce jogi, pacjenci zauważyli wyraźny spadek zmęczenia. Może to być spowodowane uwalnianiem endorfin lub zwiększonym przepływem krwi do mózgu.

 

 

5. Zmniejsza stres i niepokój.

 

Jak odkryto w najnowszym badaniu Joga Iyengara, zwiększa w mózgu produkcję substancji chemicznej poprawiającej nastrój, zwanej kwasem gamma-aminomasłowym (GABA). Uczestnicy badania odnotowali niższy poziom niepokoju i lepsze samopoczucie po trzech miesiącach uprawiania jogi Iyengara.

 

 

6. Zmniejsza przewlekły ból.

 

Wiele przewlekłych bólów jest spowodowanych niewłaściwym ułożeniem ciała, czy to w pozycji leżącej czy pochylonej. Joga Iyengar wyrównuje Twoje ciało (szczególnie szyję, plecy i kręgosłup), co według badań może znacznie zmniejszyć bóle i dolegliwości.

 

 

7. Obniża ciśnienie krwi. 

 

Naukowcy odkryli, że joga Iyengara wyzwala w Twoim ciele reakcję relaksacji (w przeciwieństwie do reakcji „walcz lub uciekaj”). Powoduje to spowolnienie akcji serca i obniżenie ciśnienia krwi, co pozwala utrzymać serce w zdrowiu i zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

 

 

Cena zajęć grupowych:

 

  • 37 zł – jedne zajęcia

 

Cena Abonamentu miesięcznego na wszystkie zajęcia grupowe:

 

  • 260 zł – Abonament

 

 

Joga Iyengara – czytaj więcej

 

Lea, Jennifer. „Liberation or limitation? Understanding Iyengar yoga as a practice of the self.” Body & Society 15.3 (2009): 71-92.

Crow, Edith Meszaros, Emilien Jeannot, and Alison Trewhela. „Effectiveness of Iyengar yoga in treating spinal (back and neck) pain: A systematic review.” International Journal of Yoga 8.1 (2015): 3.

Lipton, Lee. „Using yoga to treat disease: an evidence-based review.” Journal of the American Academy of PAs 21.2 (2008): 34-41.

Terapeuta:

Aneta Magda
Terapeuta
Dyplomowany nauczyciel jogi stopnia Introductory II, posiada uprawnienia instruktora rekreacji ruchowej w oparciu o system hatha jogi wydane przez Akademię Wychowania Fizycznego w Katowicach, jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Jogi Iyengara w Polsce. Ćwiczy jogę od 19 lat, a zajęcia prowadzi od dwunastu.
Doświadczenia gromadzi codziennie na macie i poduszce do medytacji, a swoją wiedzę doskonali podczas kursów i warsztatów prowadzonych przez doświadczonych polskich i zagranicznych nauczycieli jogi.

Dane kontaktowe

IMC Centrum Zdrowia
ul. Strzelińska 41
55-010 Żerniki Wrocławskie

Godziny pracy

Pn-Pt 8:00-20:00 | Sb 9:00-15:00
Umów się!